Vývojová prostředí pod Linuxem
Pokud jste již dříve něco programovalli pod M$ DOGem nebo MS Wokny, tak jste
pravděpodobně zvyklí na něco, čemu se říká IDE - Integrated Development
Environment (např. Visual C++, bc, tp, [fpq]basic ...).
Jelikož Linux je postavený na základech UNIXu, exituje zde mnoho malých
utilit, které dělají právě tu svou jednu věc. V Linuxu je zvykem, že
zdrojové texty píšete ve vašem oblíbeném textovém editoru
(proč se učit ovládání dalšího programu?), překládáte
překladačem, spojujete linkerem a následně (většinou) odvšivujete debuggerem.
(To samé dělají IDE, ale celé to schovávají pod jednu střechu - příkazy
compile, build, make, debug ap. Navíc mají všechny komponenty stejné ovládání,
takže ani netušíte, že pracujete s několika programy).
Každý by si měl najít nástroje, které mu vyhovují, a ty používat.
Nikdo vás do ničeho nenutí. Je jedno, jakým editorem editujete zdrojový text -
podstatný je výsledek. Zde je příklad několika nástrojů (ne všechny máme
na 404, ale tlačíme na linux-admin@inf.upol.cz 8-).
- Editory zdrojových textů
- Jakýkoliv editor, který produkuje čistý (plain) text. (Pod unixy to
jsou snad _všechny_ editory)
- Překladače
- gcc - GNU C compiler - standartní překladač céčka.
Umí fungovat jako nadstavba pro g++ (kopmilátor c++)
- egcs - jedna vývojová větev gcc - přináší lepší optimalizace
(např. pro novější procesory), ale má více chybiček, které vedly až
k nekompatobilitě s gcc. Dá se říci, že
vývojáři egcs jsou průkopníci a většina dobrých věci, které objeví,
se backportuje do gcc.
- gas - GNU assembler - používá u nás nevyučovanou AT&T syntaxi
- nasm - Netwide Assembler - dost dobrý assembler pouzívající
standartně intelovskou syntaxi, ale vzhledem k jeho modulárnosti
by neměl být problém to změnit. Má skvělou podporu maker.
- scheme - existují nejrůznější imlementace
(osobně mám rád MIT a guile scheme)
- Debuggery
- gdb - GNU debugger je schopen ladit programy v C, C++,
Modula-2, Ada a je připravena podpora dalších. Jednoduše můžete
analyzovat soubory core nebo připojit gdb k již běžícímu procesu.
- ddd - Xová nadstavba pro nejrůznější debuggery
(gdb, python, perl, scheme...).
Vše obsluhujete klikáním po menu, toolboxech a vůbec, všech těch
grafických srandách.
- ldasm - Linux disassembler je grafická nadstavba nad
tradičními nástroji. Vypadá trochu jako windasm32. Móc užitečná
věcička.
Jestli vás předchozí výčet postrašil, nebojte se.
Naštěstí (pro některé z vás) existují i pro Linux kvalitní a intuitivní IDE
(ve smyslu podobnosti s tím, co jste viděli na jiných OS),
nemluvě o přímé portaci komerčních produktů z Malé Měkké platformy (JBuilder)
- Kompletní vývojová prostředí
- gIde - GNOME Integrated Development Environment. Pokus o IDE
pro GNOME. Docela tomuto projektu fandím (aktivní vývoj,
dobré nápady...)
- Kdevelop - Vypadá to jako Visual Studio pod KDE prostředím.
Viděl jsem v tom programovat člověka, co to uměl - aplikace
(grafická, klikací) doslova rostla před očima.
- wpe/xwpe - Look & feel Borland BC 3.1
- grasp - Zajímavé (atypické) prostředí. Fantastická je možnost
nechat si "graficky" zobrazit zdrojáky - vedle kódu vidíte grafické
značky, jak bude výpočet probíhat (cykly, větvení...) - pamatujete
se na kreslení vývojových diagramů?
- Dobře nastavený emacs ;)
(a vim by se určitě dal taky přemluvit...)
Samozřejmě, že výše uvedené seznamy nejsou ani zdaleka kompletní! Je tam
navrženo několik nástrojů pro základní orientaci. Výběr je navíc vymezen
na programovací jazyky vyučované u nás na katedře v době našeho studia
(c, c++, scheme, assembler, sr).
Tak, když už teď zhruba víte, co můžete očekávat, můžete začít se skutečnou
prací. Následující odkazy vedou na užitečnější místa:
chicky